Marketing okolicznościowy? W czym drzemie jego siła? Stała obniżka cen sprawia, że promocja szybko traci na atrakcyjności w oczach potencjalnych klientów. Dlatego też wszelkiego rodzaju święta i wyjątkowe okoliczności są dobrą okazją, aby dodatkowo zachęcić do zakupu osoby mniej zdecydowane. Jest kilka elementów, które dobrze zadziałają na odbiór klientów i zmotywują ich do oczekiwanego działania.

1/ Rabat okolicznościowy.

 Zbyt częste obniżki cen nie wpływają dobrze na wizerunek marki. Korzystanie jednak ze specjalnych okazji w tym celu – nie odbiera Twoim produktom dobrego wrażenia. Dla klientów, którzy do tej pory nie byli przekonani bądź nie widzieli konieczności do natychmiastowego zakupu –  jest to dobra okazja, aby przemyśleć korzyści ponownie. Nie trzeba długo przekonywać do skuteczności tej strategii w sprzedaży. Jej owocem jest światowa popularność skomercjalizowanego święta Black Friday /bądź coraz to modniejszego Black Week/. Argumentów nie trzeba szukać długo. Marki niezależnie od branży i wielkości znają doskonale moc listopadowej okazji na przyciągnięcie klienta do sklepu lub zachęcenie do skorzystania z usługi w okresie przed świętami Bożego Narodzenia.

2/ Świąteczny bonus do zakupów.

Jeśli nie możliwość oszczędzenia – to równie zachęcające jest dodatkowe wzbogacenie oferty. Gadżet z logiem marki albo bonus w postaci dodatkowego rozdziału książki. Dla branż sprzedających prezenty idealnym dopełnieniem do zakupów będzie bezpłatne ozdobne opakowanie. Ta forma promocji często jest bardziej opłacalna niż obniżenie ceny za produkt, a dobry pomysł może wzbudzić nawet więcej emocji niż rabat. Dla wielu klientów atrakcyjne będzie skorzystanie z niepowtarzalnej okazji na zwiększenie koszyka zakupowego bez ponoszenia dodatkowych opłat. Nawet jeśli rozchodzi się jedynie /lub AŻ/ o darmową dostawę.

3/ Kolekcja okazjonalna.

Wiele tradycji i świąt tematycznych wiąże się z nowymi potrzebami klientów. Możliwość sprostania tym oczekiwaniom może wygenerować Ci dodatkową sprzedaż.

Święta opierające się na obdarowywaniu prezentami są idealne, aby zachęcić klienta do zakupu Twoich produktów. Bardzo często potrzebuje on gotowych i szybkich rozwiązań. Siłą Twojej konkurencyjności staje się pomysł i dostępność. Ponadto jest to idealny pretekst do tego, aby z nowymi produktami wyruszyć na głębsze wody i budować rozpoznawalność Twojej marki. Ludzie poszukują. Wystarczy dać się znaleźć. Dlatego niech nie zdziwią Cię koszty reklam opartych na licytacjach w okresie świąt Bożego Narodzenia.

4/ Limitowana lub określona w czasie oferta produktowa.

Niezależnie od tego jaki dodatek wdrożysz do kanału sprzedaży – określenie w czasie promocji da jasną informację o tym, iż nie należy zwlekać zbyt długo z zakupem. Nieokreślony czas wiążę się z ryzykiem, że decyzja zostanie przełożona na… nigdy. W wyjątkowych sytuacjach korzystniejsze jest dla nas niedoprecyzowanie długości trwania promocji. Na przykład wtedy, gdy jest ona na tyle długa, że w trakcie rozważania o niej zapominamy. 😉

Podobnie działa limitowana ilość produktów. Klient – szczególnie doceniający jego atrakcyjność – ma świadomość, iż szybkość reakcji ma tutaj duże znaczenie. Ważną rolę odgrywają tu również aspekty psychologiczne, które nakłaniają nas do tego, aby pozyskać coś, co nie będzie dostępne dla wszystkich. W przypadku bardzo silnej marki może dojść nawet do rozważań o tym, czy nie warto kupić więcej, by znaleźć nabywce, który będzie gotowy dopłacić do zakupu.

5/ Loterie i konkursy świąteczne.

Ten trik możemy stosować również bez okazji, bo jest ciekawy i buduje lojalność wobec marki.. Okazja dostarcza nam ciekawego tematu, którym możemy komunikować akcję. Kluczową rolę odgrywa tutaj charakter konkursu. Po pierwsze – pamiętajmy o tym, że duże loterie i konkursy powinny zostać zgłoszone do Urzędu Celno-Skarbowego. Zgłoszenie jest wymagane od konkretnej wartości nagród. Po drugie – czym większe wymagania od naszych odbiorców, tym większe oczekiwania odnośnie nagrody. Wydawałoby się to oczywiste – niestety jednak tak nie jest. Łatwo napotkać sytuacje, gdy konkurs w którym widzieliśmy ogromny potencjał nie spotkał się z większym zainteresowaniem ze względu na jego warunki.

6/ Barter lub dropshipping – wymiana wartości.

Barter lub dropshipping to może być bardzo dobre rozwiązanie, kiedy poszukujemy możliwości rozwinięcia naszej oferty lub po prostu chcemy zorganizować fajną i głośną akcję promocyjną. Barter z ciekawą marką to dobra okazja, by wzajemnie wymienić się zasięgami, gdy nasze oferty nie stanowią bezpośredniej konkurencji, a mamy podobnego klienta. Zdecydowanie mamy układ win-win. A dobrych pomysłów na content szukają wszyscy przedsiębiorcy. Może wywiad, wspólny konkurs lub stworzenie oferty specjalnej łączącej obydwie oferty?

7/ Komercjalizowanie świąt nieoficjalnych

Nie wszystkie święta narodowe i przyjęte społecznie jako tradycja, pasują do naszych usług i produktów. Warto zapoznać się z kalendarzem świąt mniej znanych, a coraz częściej uznawanych za dobrą okazję na wyjście z ofertą specjalną. Dzień czekolady, dzień sportu czy nawet dni dedykowane różnym zawodom. Nie wszystkie z nich są nam znane, a bardzo często stanowią świetną okazję do tego, aby zaproponować naszym odbiorcom coś EXTRA!

Dziękuję za Twoją uwagę. Jeśli podoba Ci się ten wpis – obserwuj Media Planner w mediach społecznościowych, aby być na bieżąco.


1 Komentarz

Automatyzacja postów na Instagramie i Facebooku. - Media Planner · 9 grudnia 2020 o 16:54

[…] Przykładem takiej akcji było zorganizowanie serii postów o planowaniu świątecznych kampanii marketingowych, o czym przeczytasz też tutaj. […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
0