5/5

Spis Treści

  1. Styl komunikacji, a grupa odbiorców.
  2. Chwytający tytuł.
  3. Storytelling.

Umiejętność operowania słowem staje się tak znacząca, że na rynku pracy rośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy między słowami potrafią przekazać emocje. Copywriting to nie tylko pisanie, ale również kreowanie obrazów poprzez odpowiedni dobór słów. Jeśli opanujemy kilka trików, możemy tekstom nadać barw i różnorakiej formy. Przekazujemy naszym odbiorcom emocje. Jeśli uda nam się ich zaangażować, to jako marketerzy stajemy się zwycięzcami.

Styl komunikacji, a grupa odbiorców.

Jeśli planujesz tworzyć jakąkolwiek treść marketingową, zakładam iż znasz dokładnie swojego odbiorcę. Ile ma lat, czym się interesuje, jaki jest jego zawód i wykształcenie. Te elementy decydują o tym jaka treść dla naszego odbiorcy będzie interesująca i wiarygodna.

Zdecydowanie trudniej będzie Ci określić jego osobowość, nawyki, miejsca w których przebywa. Nie są to standardowe dane, które możesz znaleźć w analitycznych narzędziach strony. Tego typu charakterystykę możesz stworzyć analizując konkretnych klientów. Możesz również zainwestować czas i być może pieniądze w przeprowadzenie badania marketingowego. Po co? Jeśli na ten moment nie masz bazy treści, które są interesujące KONKRETNIE dla Twoich potencjalnych klientów – możesz stracić dużo więcej czasu na tym, aby testować szeroką gamę możliwości.

Oczywiście, są prostsze rozwiązania – możesz zaobserwować zachowania klientów Twojej konkurencji, może nawet przeanalizować profile osób, któreś już są Twoimi klientami. Dane dotyczące aktywności i generowanej sprzedaży to nieocenione źródło wartościowej wiedzy na temat Twojego klienta. Wszystkie te czynniki, mają służyć jednemu – aby nie błądzić. Tworzyć treść w obszarze tematyki, która przyciągnie do Ciebie i Twojej społeczności właściwe osoby.

Jeśli już jesteś na etapie, że znasz demografię swojego klienta i masz wystarczająco dużo wiedzy o tym, co w przeszłości go interesowało na podstawie Twoich dotychczasowych działań – super! Prawdopodobnie masz przewagę nad większością firm, które działają na rynku.

Dane, które będą równie wartościowe, a niestety nieszczególnie łatwe do zdobycia, to osobowość Twojego klienta. Oczywiście różnimy się na tyle, iż trudno tu tworzyć uniwersalny wzorzec. Jednak dominujące cechy, które mogą być charakterystyczne dla osób zainteresowanych Twoją działalnością, mogą podsunąć Ci sporo pomysłów na ciekawy i zachęcający content dla nowych klientów.

„Rozpoznanie charakteru rozmówcy pozwala nam ustalić bogatą paletę zachowań, które będą mu sprawiały przyjemność, oraz tych, które będą go irytować.”

Adrian Horzyk w swojej książce „Negocjacje. Sprawdzone strategie.”

Autor cytatu wyróżnia takie przeciwstawne połączenia typów osobowości, jak:

1/ Osobowość dominująca i dostosowująca się.

2/ Maksymaliści oraz minimaliści.

3/ Inspirująca osobowość lub systematyczna.

4/ Osoba odkrywcza lub zakorzeniona w konserwatywnych poglądach.

5/ Osobowość może być bardziej weryfikująca lub harmonijna.

6/ Przeciwstawnie stoi również empatyzm oraz rzeczowość.

7/ Klienta może cechować duża odwaga lub też asekuratywność.

8/ Hojność oraz oszczędność.

9/ Cechy klienta mogą również sprawiać, że jest on bardziej faworyzujący lub równoważący.

*

Nie lada wyzwaniem byłoby określić w którym kierunku osobowości skłania się nasz klient we wszystkich 9 punktach. Wyłonienie jednak jednej znaczącej jego cechy, może spowodować, że otworzy nam się nowa perspektywa oceny naszej komunikacji. Osoby odważne na pewno będą zainteresowane ekstremalnymi przeżyciami. Te, które możemy uznać jako świadomie oszczędzające na pewno zainteresują treści związane z finansami. Ponadto cena będzie znacząca w wyborze idealnego dla siebie produktu. Maksymaliści będą chętnie oglądać i czytać o NAJLEPSZYCH rozwiązaniach, sytuacjach czy ludziach. Konserwatystów natomiast na pewno będzie interesować historia marki, jej osiągnięcia i być może wkład w akcje społeczne. Choć te ostatnie zapewne mocną trafią do empatyków. Jeśli przeanalizujesz z jakimi typami osobowości się komunikujesz i zauważysz w tym powtarzalność, to będzie dla Ciebie bardzo dobra wskazówka do tworzenia idealnych treści dla Twojej grupy odbiorców.

Jak dobrać styl komunikacji do odbiorcy?

Ważne jest to, jaki ton wypowiedzi tworzysz – czy chcesz być uznany za autorytet w danej dziedzinie, czy zależy Ci przy tym, aby budować relację ze swoimi odbiorcami. Czy komunikujesz się z grupą konkretnej grupy zawodowej, która używa żargonu zawodowego. Dzięki temu, że Twoja komunikacja opiera się na znanych tylko Wam pojęciach – automatycznie stajesz się częścią tej społeczności i budujesz relację opartą o podobieństwa. Zapoznaj się z wykresem, który przygotowałam do określenia stylu komunikacji w Media Planner Instagram. Jeśli chcesz to zrobić „krok po kroku” i zachować przemyślenia w jednym miejscu – przejdź do sklepu.

2. Tytuł

Copywriting storyteliing Sztuka pisania

Wiedza o copywritingu zaczyna się od opanowania sztuki tworzenia dobrego nagłówka. Zanim jednak wzrok dosięgnie skróconej wersji opisu lub super ciekawego wstępu, to najpierw coś musi zatrzymać uwagę akurat na Twojej treści. Jeśli odbiorcą jest osoba, która obserwuje Cię od jakiegoś czasu i już ma wyrobioną pozytywną opinię o Twoim contencie – zapewne potrzebuje jedynie autora. Jeśli jednak trafiasz do nowych odbiorców, sprawa staje się bardziej skomplikowana, ponieważ masz kilka sekund, aby ich zainteresować. Dlatego tytuł możemy uznać za najważniejszy fragment każdego tekstu tworzonego na potrzeby internetu – to on decyduje o tym, czy odbiorca pochyli się nad naszą informacją i zechce poświęcić jej więcej czasu. Media społecznościowe i ilość treści udostępnianej i przetwarzanej przez nas każdego dnia sprawiła, że „scrollujemy” i przeglądamy jedynie masę treści, zanim znajdziemy coś interesującego dla nas. Podobny trend widać na blogach, gdzie po nagłówkach chcemy przejść do tekstu najbardziej interesującego dla nas w danej chwili. Niekoniecznie potrzebujemy zapoznać się z całością artykułu.

Ta informacja jest ważna z perspektywy planowania tytułu – musisz trafić do centrum zainteresowania odbiorcy w pierwszych sekundach. Na pewno wpływ na to będzie miała oprawa graficzna, ale to tytuł czy hasło wprowadzają do tematyki, przedstawiają korzyść i finalnie decydują o tym, czy odbiorca postanowi przejść na naszą stronę.

Oczywiście i na to istnieją sposoby. Jest zauważona powtarzalność w zachowaniach odbiorców, kiedy tytuły zawierają poniższe elementy:

1/ Liczba. 4 sposoby na…. 10 powodów dlaczego… 8 rozwiązań na Twój problem. J

2/ NAJlepszy, NAJszybszy, NAJmodniejszy i wszystkie NAJ, które mogą wskazywać na obecnie panujący trend. Powołanie się na autorytet w danej dziedzinie – może zdziałać cuda. Ogromne marki, znane na całym świecie oraz uznawane za liderów nazwiska przyciągają uwagę odbiorców.

3/ Nawiązanie do obecnych sytuacji polityczno-społecznych. Jedna znacząca dla uwagi całego społeczeństwa sytuacja sprawi, że wszelkiego rodzaju memy, znaczące informacje, a nawet nawiązujące do tego kampanie reklamowe – będą uznane za interesujący temat do rozmów w obecnych „głośnych” czasach. Tegoroczna epidemia zapoczątkowała falę wielu twórczych i czasem również groteskowych memów.

4/ Jeśli tworzysz swoją markę w oparciu o wiedzę, to rozpoczynanie tytułów Twoich blogowych poradników od słowa „JAK…” na pewno może trafić do osób zainteresowanych tym zagadnieniem.

„JAK napisać tekst, który zahipnotyzuje tłumy?” To mogłoby być ciekawe, prawda?

5/ Słowa klucz: sekrety, tajemnice, spiski, zagadki – oj, lubimy to, co nieoczywiste. Więc jeśli znasz SEKRET na to, aby włosy Twoich klientek zawsze dobrze się układały – to na pewno zainteresujesz te, które niekoniecznie lubią spędzać kilka godzin nad stylizacją.

6/ Pytania – szczególnie nurtują te, na które odbiorca faktycznie nie zna odpowiedzi i może wydać mu się interesująca. Nie każdego zainteresuję tytuł „Ile śpią sowy?” Jednak „Ile zarabia Prezydent?” ma spore szanse powodzenia u większej grupy odbiorców. Traf z pytaniem i daj odpowiedź.

7/ Korzyści i bezpłatne materiały do pobrania. POBIERZ BEZPŁATNIE ebook…

8/ Twoje emocje i entuzjazm również mogą wzbudzić zainteresowanie. „W końcu ZNALAZŁAM SPOSÓB, aby zwiększyć sprzedaż o 100%!” „Eureka! Odkryłam proste rozwiązanie na…”

3. Storytelling

Marketing XXI wieku odkrył sposób na to, aby zaciekawić odbiorcę w inny sposób niż językiem korzyści. Wiele osób pytało mnie „Co to właściwie jest ten storytelling?”. Uzyskamy podobną odpowiedź jak przy rozważeniu, dlaczego spędzamy godziny na oglądaniu serialu. Wciągamy się w historie. Jednych bohaterów obdarzamy sympatią i oczekujemy, że powiedzie im się w skomplikowanych sprawach. Inni bohaterowie budzą w nas złe emocje i skojarzenia, ale szlak… dzięki temu, że jest taki kontrast emocjonalny pomiędzy jednymi i drugimi, to ta historia jest tak angażująca. Chcemy emocji. Czym większe dostajemy, tym bardziej oczekujemy kolejnego odcinka. Storytelling to narzędzie, które zaczynamy stosować w marketingu. Stosowanie różnego rodzaju metafor, wizualizacji, porównań dodaje naszym opowieściom barw. Urzeczywistnia je w naszej wyobraźni. Marketing pozwala te wizje bardziej doprecyzować. Do tekstu dochodzi też forma wizualna. Możemy wykreować symbole, bohaterów. Skojarzyć z historią kolor, film czy muzykę. Budujemy całościowy obraz sytuacji lub symbolikę historii z pojedynczych elementów, które stają się dla niej charakterystyczne. Jednak właśnie tekstem tworzymy kolejność zdarzeń. Opisujemy skutek, poszukujemy przyczyny. Opisujemy trudne decyzje, prosimy o doradzenie, informujemy o konsekwencjach. Angażujemy odbiorców w historię, którą tworzymy dla nich lub z nimi. Bardzo często do naszej historii dołączamy członków społeczności. Opowiadamy o ich biznesach, projektach, pomysłach czy sposobach na radzenie sobie z branżowym zagadnieniem. Angażujemy też członków naszej społeczności w dyskusje, pozwalamy im się zaprezentować, rzucamy im wyzwanie i oferujemy wsparcie oraz nagrody dla wytrwałych. Przyjmujemy funkcję narratora, który moderuje przebieg historii, jednak nie jest jej pierwszoplanowym bohaterem. To od nas zależy kogo postawimy na piedestale. Cel jest jeden… dostarcz ludziom emocji. Zaangażuj ich w ten proces. Stań bliżej nich z przekazem, w którym nabierasz osobowej formy. Wychodzisz z zimnej i jednostronnej komunikacji. Stajesz się elementem większego procesu. Jakiego? 

Zwróć uwagę na te 5 elementów:

1/ Temat główny, cel i kontekst.

Zauważyłaś pewnie, że wiele historii zaczyna się od wstępu przedstawiającego ważne fragmenty z życia głównego bohatera. Dzięki temu lepiej zaczynamy rozumieć jego pragnienia, potrzeby i decyzje. Poznajemy aspekty jego życia, wyzwania i być może cel metaforycznej podróży, w którą się udaje. Dzięki temu bohater opowieści przestaje być dla nas anonimowy, a staje się nam bliski. Być może kogoś nam przypomina, może nawet nas samych. Jeśli utożsamimy się z bohaterem, tym bardziej jesteśmy ciekawi jak rozprawi się z pojawiającymi się wyzwaniami. Szukamy w nim swoich własnych rozterek, potrzeb i ambicji. A może chcemy właśnie takich siebie widzieć?

2/ Bohater.

Czy to my, oni, czy wy… Nieważne. Musimy go poznać, zrozumieć, polubić. Kiedy czujemy do niego sympatię – kibicujemy mu. Być może sami nim jesteśmy, bo utożsamiliśmy się z jego historią. Staje się symbolem naszych własnych zmagań. A może nawet trochę nas motywuje. Może dążymy do tego, by osiągnąć te same cele. Zrozumieć jego perspektywę. Stajemy się emocjonalnie bliżsi. To, co jest kluczowe, to jasny obraz tej postaci. Bohaterem może być symbol. Wiele marek wprowadza do swojej komunikacji „maskotki”. Zwierzęta czy rzeczy. Przywiązują nas do tego obrazu. Sprawiają, że będą kojarzeni z nim nawet poza światem, który wykreowali dla swoich odbiorców.

3/  Wyzwanie, przeszkody.

Przyjemnie ogląda się cukierowkowy świat, w którym wszystko jest piękne, pachnące i bez żadnych komplikacji. Tylko zupełnie nie przypomina on tego, w którym na co dzień żyjemy. Trudno osadzić się w rzeczywistości, która staje się tak daleka od tej, którą znamy. Nie czujemy się jej częścią. Nauczyliśmy się już, że w życiu raz z górki, raz pod górę. Szczególnie kiedy jest ciężko, potrzebujemy wsparcia, troski, zrozumienia. To trudne momenty nas motywują do działania, nawet gdy decydujemy się na zmiany codzienności do której jesteśmy przyzwyczajeni. Dlatego szukamy motywacji w obserwowaniu wyzwań, z którymi zmagają się inni. Uświadamiamy sobie, że nie jesteśmy sami. Nasze problemy przestają być olbrzymie, a na dodatek dostajemy wzorzec, w którym ktoś przez nie już przeszedł. Może nawet opowie o tym jak sobie z nim poradził?

Konflikt, kontrast emocjonalny, przeszkody – to coś, co nadaje historii emocji. Zwroty akcji, niespodziewane sytuacje, przypadkowi bohaterowie, którzy wpływają na bieg tej historii. Potrzebujemy tego, aby opowieść stała się nam bliższa, bardziej realna lub po prostu interesująca.

4/ Punk kulminacyjny.

Był cel, były przeszkody, były rozwiązania i nieodparte pragnienie, by osiągnąć swoją równowagę. Czasem jest to punkt zwrotny. Czasem sytuacja, która nieoczekiwanie przybliża nas do celu. Może być to również zwieńczenie podróży, która dobiega końca, bo docieramy do miejsca, w którym jesteśmy już tak blisko do rozwiązania nurtującej nas sprawy. Emocje dosięgają zenitu. Tuż przed metą okazuje się, że stajemy się świadkami sytuacji, która nieoczekiwanie nas przybliża lub oddala od zamierzeń.

5/ Rozwiązanie.

Lubimy happy’endy. Ciekawa historia wynagrodzi nam nawet ich brak. Mimo to niedosyt spowodowany zaangażowaniem się w historię, której zakończenie jest nam nieznane – nie wpływa dobrze na naszą satysfakcję z poświęconego czasu. Poszukujemy puenty, morału lub po prostu przekonania, że od początku mieliśmy rację przewidując koniec tej historii. Potrzebujemy racjonalnego  potwierdzenia lub zaprzeczenia. Jednak ma być to moment oczyszczający lub napędzający, bo otrzymujemy sukces lub porażkę przed którą sami chcemy się ustrzec.

Według podobnego schematu zaproponowałam gotową strategię na komunikację. W Media Planner Strategia możesz zaplanować to razem z innymi elementami kampanii reklamowej.

Jak widzisz sztuka copywritingu, storytellingu i wszelkich działań marketingowych jest mocno zakorzeniona w psychologii. Istnieją pewne elementy, które oddziałują na nas bardziej. Są nam bliższe, związane z tym co znamy i lubimy lub stanowią odpowiedź dla codziennych rozterek. Marketing to szkoła dawania rozwiązań w kreatywny sposób. Umiejętność dostarczenia emocji. Poszukujemy odpowiedzi na wiele nurtujących nas pytań. Potrzebujemy inspirujących historii, które możemy przeżywać z bliskimi. To właśnie to nadaje barw informacjom, którymi jako specjaliści w naszej dziedzinie chcemy się dzielić. Stworzenie odpowiedniego kontekstu w postaci storytellingu nada im formy, która pozostanie w pamięci odbiorców na długo.

Jeśli chcesz wiedzieć jak wykorzystywać PSYCHOLOGIĘ w edukacji, koniecznie zapoznaj się z tą pozycją! 

Powinien zainteresować Cię też projekt

EDUKACJA 2.0

Powodzenia 😉

5/5

1 Komentarz

Automatyzacja postów na Instagramie i Facebooku. - Media Planner · 9 grudnia 2020 o 16:56

[…] I tu są 2 aspekty, które warto wziąć pod uwagę. To co chcemy przekazać słowem i przez jaką grupę osób chcemy być „czytani”. O tym na co zwracać uwagę w tekstach reklamowych napisałam tutaj. […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
0